Promising Young Woman

af | 2021-05-08 | Film, Oscar

Enjoy the wedding! Love, Cassie & Nina …

Promising Young Woman blev så den første film i biografen efter næsten seks måneders coronaørkenvandring. Vi smuttede i Nordisk Film Biografer – Lyngby, hvor vi hurtigt og nemt kom igennem coronapastjekket. Nu var der også tale om en eftermiddagsforestilling, så det spillede også ind :). Masser af plads i sal 6, hvor alle sæder, som i alle de andre sale, er automatisk indstillige sofasæder. Denne fredag var der oven i købet eftercoronatilbud, så billetterne kostede kun 80,- pr snude, minus 10,-, som jeg får i rabat som medlem 😉 

Cassandra sprang fra medicinstudiet for fem år siden, da hendes bedste veninde, Nina, blev voldtaget af en gruppe medstuderende og efterfølgende begik selvmord. Siden da er Cassandras liv gået i stå. I en alder af 30 år bor hun stadig hos sine forældre, arbejder på en kaffebar og bruger nætterne på at hævne drabet på Nina! Filmen starter midt i en af Cassandras hævntogter, bliver det mon et blåt eller et rødt hævntogt denne aften. Hun holder nøje regnskab i sin lille slidte dagbog. Og alle, mænd som kvinder, får lov til at betale prisen for deres “fejltrin” i sidste ende …

Promising Young Woman

WHO NEEDS BRAINS? THEY NEVER DID A GIRL ANY GOOD!

Promising Young Woman er en fin lille film, uden egentlig at være noget særligt. Den tog dog en Oscar for årets bedste manuscript. Sammenlignet med andre hævndramaer, som fx. Taken (1, 2, 3) og The Equalizer (1, 2), som i begge tilfælde godt kunne været stoppet efter den første, de efterfølgerne bare var mere af det samme, er der en smule mere til den indvendige side af hovedet i denne film. Og det kan vi godt lide 🙂

CAST & CREW

Den alt overskyggende hovedrolle i Promising Young Woman, spilles flot af Carey Mulligan, som jeg bedst kender fra Nicolas Winding Refn’s Drive med Ryan Gosling fra 2010 samt fra Shame fra samme år, hvor hun spillede overfor Michael Fassbender. Men Mulligan er glimrende til at spille lillepigeagtig eller stangbacardi, uden at være nogen af delene. Derudover er filmen ikke ligefrem spækket med kendte ansigter, jvilket kan være ganske udmærket … Clancy Brown, som vi kender fra den fantastiske Shawshank Redemption og den noget undervurderede Starship Troopers, er en af de få vi (jeg) kender.

Der er tale om Emerald Fennells instruktørdebut, så det må vel siges at være godt begyndt. Fennell, som også har skrevet filmen, er primært kendt som skuespiller fra diverse engelske serier, specielt i de mere dramatiske af slagsen som fx The Crown, og havde også en rolle i The Danish Girl.

BILLEDE & LYD

Filmarbejdet er til tider godt men på andre tidspunkter meget standardagtigt. Det er som om at fotografen ikke helt har turde (eller magtet at gå linen helt ud). De meget mættede tyggegummifarver passer dog glimrende til filmens lurende vandvid, som vi dog skal vente lidt for lang tid på bliver udløst. Musikken derimod, som jeg havde hørt skulle være fantastisk, skuffende mig lidt. Den var til tiderne passende høj, men ofte (hele tiden?) var der tale om kopiindspilninger eller sange der bare mindede om noget vi synes vi kendte, men som vist bare var en form for stock music. Det virkede lidt fattigt på mig.

KONKLUSION – PROMISING YOUNG WOMAN

A Promising Young Woman er en fornuftig åbningsfilm her efter den anden coronanedlukningsperiode … men så heller ikke mere end det. Jeg havde nok forventet (håbet) på lidt mere sort humor, lidt mere tempo samt at #MeToo blev penslet lidt mindre tydeligt ud. Vi var jo allesammen godt klar hvad det handlede om, men måske den gennemsnitlige amerikaner har brug for at få skåret tingene ude pap … det har average Joe så nok! Jeg svinger mig op på fire absolut fornuftige stjerner.

star_greystar_grey

Læs mere om Promising Young Woman på IMDb.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

seven − 1 =

Pin It on Pinterest